Monday, July 2, 2012

Keli

Bila pergi beli barang dapur di Tesco/Econsave/Giant, aku selalu bosan.

Biasanya aku akan tenung tajam kanak-kanak dalam troli sampai dia orang palingkan wajah dan mengadu pada ibu dan bapa. Kadang-kadang sampai menangis.

Tapi bila dah takde kanak-kanak, aku kehabisan modal.

Kalau kau orang perasan,
Bila di bahagian ikan, selalunya ada tong yang dalam dia ada ikan keli banyak-banyak.

Wow. Agak geli geleman kat situ sebab penampakan hitam berkilat macam lipas.

Keli-keli bergelumang dalam kebasahan, sempit-sempit, misai sendiri tercocok mata member. Kurang ajar.

Aku tenung tak puas hati.

Tendang sekali.

Terus ada semacam 'riot' dalam tong.

Teehee. Terhibur.

Tapi bosan kembali.

Beralih pada ikan-ikan mati kejung atas ais.

Tenung dan teliti. Aku tak bagi perhatian pada nama, tajuk dan sinopsis ikan. Sebab tu sampai sekarang , aku tahu tuna dalam tin je. Dan sardin. Dan Whiskas Pockets. Dan Friskies.

Hmm. 
Jari cocok-cocok mata ikan.
Takde respons.

Aku pandang kiri kanan.
Kiri aku, ada auntie lawa di bahagian brokoli.
Sambil letak anak dia dalam troli, dia hadiahkan pandangan serong.

*Pandangan serong = mata dikecilkan, kepala teleng sikit, muka berfikir tentang apa jadah yang kau sedang lakukan.

Aku elak eyecontact.
Eyecontact buat aku nervous.
Tapi kadang-kadang eyecontact buat aku asyik bila melibatkan gadis-gadis muda sekolah menengah. 

HA-HA-HA. *joke seorang pedofil *

Auntie brokoli bersama anaknya dah mula hilang dari pandangan. 
Aku lega. 
Kembali buat onar.

Pelan-pelan, aku lalukan jari telunjuk sepanjang badan bersih seekor ikan. Kasihan dia. Sudah kecundang di jaring seorang nelayan.

Aku tenung matanya yang tak berkelip. Kalau berkelip, aku yakin aku lari terkencing-kencing sambil melaung azan.

Aku sentuh siripnya.

Dan aku lambai-lambaikan sirip itu dan berulang kali suruh dia cakap Hai.
Takde respon.

Aku marah.
Aku korek ais yang bertimbun, dan kuburkan dia hingga tak nampak satu sirip pun.

Mengeluh.
Tak banyak benda yang boleh dibuat di pasaraya, sebenarnya.
Aku tak suka.

Nekad.
Next time nak cuba beli belah di negara lain.

Dan dengan lagu Cinta Muka Jambu - Najwa Latiff Borgiba berulang kali bergema dalam pasaraya,
aku rasa aku nak tinggalkan Malaysia terus.

No comments:

Post a Comment